Az Eiffel-torony digitalizálása: a világ legnagyobb városi 3D modellje belülről

A fényképezés feltalálása óta az Eiffel-torony minden szempontból halhatatlanná vált – Párizs szimbóluma lett az egész világ számára. A BIM (épületinformáció-modellezés) révén a kollektív emlékezet mostantól egy új megoldással őrzi meg az örökkévalóság számára az Eiffel-tornyot: egy 3D modell segítségével.

Párizs egy nemzetközi formatervezési verseny, a „Grand Site Tour Eiffel” alkalmából, a BIM segítségével tette halhatatlanná ezt az 54 hektáros területet, amelyen az ikonikus torony áll. Az Autodeskkel együttműködésben elkészített városi modell a legnagyobb ilyen megoldás a világon. A 342 GB-nyi pontfelhőadatot tartalmazó modell pontosan ábrázol minden egyes helyszíni épületet, utat, fát és szökőkutat.

A modell nem csupán az Eiffel-torony és környezete megörökítése céljából készült, hanem a felújításához is felhasználták.

A virtuális Eiffel-torony és a hozzá tartozó sétálóövezet. Kép: GP + B

A pályázati kiírás szerint a cél az volt, hogy korszerűsítsék az Eiffel-torony területének látogatói élményét, miközben történetének tiszteletben tartására is kellő hangsúlyt fektetnek. Világszerte arra ösztönözték az építész, várostervező, mérnök és tájépítész csoportokat, hogy küldjék be a terveiket.

Minden egyes projektnek azonos digitális modellen kellett alapulnia annak biztosításához, hogy topográfiai, technikai és technológiai értelemben mindegyik csapat egyenlő feltételekkel szállhasson versenybe.

A virtuális nézőpont

A versenyre készített városi modell kétféle kihívást is tartogatott. Ahhoz, hogy megfelelően módosíthassák, a pályázóknak először is minden szögből meg kellett tudniuk tekinteni a tájat. Másodszor, a projekteknek nyitottaknak kellett lenniük a nyilvánosság felé.

Mindegyik projekt esetében biztosítani kellett egy virtuálisvalóság-alapú (VR-) bemutatót a zsűri és a párizsi lakosok számára arról, hogyan képzelik el az Eiffel-torony megújult környezetét. Ez visszajelzési lehetőséget biztosított a párizsiak számára a pályázatokkal kapcsolatban, mielőtt a zsűri meghozta volna a végső döntését.

Az Autodesk a francia Gexpertise földmérési céggel együtt több hétig tartó munkával készítette el a helyszín 3D modelljét a szkennelt adatok BIM-be történő importálásával.

A Gexpertise az adatrögzítéshez a LiDAR elvén működő, hagyományos és mobil pásztázó lézerszkennereket, drónokat, sőt, gondolákra rögzített kamerákat is használt. A csapat ezt követően fotogrammetriával állította elő a terület teljes topográfiájának globális pontfelhőjét.

„A helyszín által képviselt történelmi örökségen és szimbolikus jellegen túlmenően ilyen jellegű, nyilvános felhasználásra történő adatrögzítésre korábban nem volt példa, különösen nem egy ilyen terjedelmű projekt esetében” – nyilatkozta Pauline Barber, a Gexpertise modellezési részlegének igazgatóhelyettese.

A földmérési folyamat pontossága rendkívül lényeges szempont volt, mivel az 54 hektáros terület topográfiája rendkívül komplexnek bizonyult. Minden egyes részletet – a kavicsos ösvényektől és a szökőkutaktól kezdve a területen található 425 padot, 560 világítótestet, 25 szobrot, 100 szeméttárolót, 1000 épületet, valamint 8200 fát és virágágyást is beleértve – rögzíteni és textúrázni kellett.

A több száz órás adatrögzítés eredményének feldolgozását teljes egészében az Autodesk ReCap használatával végezték. Mindez végül hatalmas, több mint 10,3 milliárd pontot tartalmazó, vagyis 342 GB-os pontfelhőadat-állományt eredményezett.

Az Autodesk és a Gexpertise több hétig tartó munkával készítette el az Eiffel-torony környezetének 3D modelljét. Az eredmény egy hatalmas, több mint 10,3 milliárd pontot tartalmazó, vagyis 342 GB-os pontfelhőadat-állomány lett. Kép: Gexpertise
Amikor a modellek formát öltenek

Ezt követően a Gexpertise szakemberei a városi léptékű 3D modellezés specialistájának számító kanadai WSP mérnöki iroda munkatársaival működtek együtt. Az Autodesk InfraWorks programmal történő feldolgozás során közel 200 pontfelhőt nyertek ki és raszterizáltak, amelyeket azután két VR-modell előállításához használtak fel az Autodesk 3ds Max és az Unreal Engine segítségével.

Első feladatunk egy olyan modell előállítása volt, amelyet a versenyre jelentkező építészek és mérnökök használhatnak – mondta Kevin Gilson, a WSP látványtervezési vezetője. – Ennek célja az volt, hogy segítséget nyújtson számukra a meglévő környezet megismerésében, miközben a projektek alapjául is szolgál. Ehhez figyelembe kellett venni a világörökségi helyszín tájképét és építészeti korlátait is.”

A WSP közel 200 pontfelhőt nyert ki és raszterizált, amelyekből két VR-modellt állított elő az Eiffel-toronyról és annak kertjeiről. Kép: WSP.
Az Eiffel-torony és kertjeinek 3D renderelt képe.
Az Eiffel-torony és kertjeinek 3D renderelt képe.

„Én magam is több alkalommal ellátogattam Párizsba a projekt során – folytatja Gilson. – Úgy gondolom, hogy még a pontos adatok birtokában is elengedhetetlen megismerni a munkavégzési helyszín atmoszféráját, hogy a lehető legközelebb kerüljünk a valósághoz.” Ez lehetőséget nyújtott a WSP számára az építész- és várostervezési, valamint mérnöki irodákkal folytatott szoros együttműködésre az Autodesk BIM 360 platformján.

A kanadai vállalat ezt követően integrálta a versenyben résztvevő csapatok által előállított modelleket a második modellbe, amely fő modellként szolgált, mielőtt a város „Discover, Approach, Visit” kezdeményezésének megfelelően a négy különböző projekt interaktív 3D verziója elkészült volna.

Visszaszámlálás az új park megnyitásáig

Az utolsó lépés a projektek bemutatása volt a nagyközönségnek. Az érdeklődők előzetesen megtekinthették a terveket, és visszajelzést adhattak róluk egy külön e célra szolgáló weboldalon. A projektek ezután kerültek a zsűri elé.

A versenyben részt vevő csapatok utolsó feladatának teljesítését követően (amelynek része volt egy, a zsűri előtt tartott szóbeli prezentáció), végül a Gustafson Porter + Bowman iroda és partnerei által benyújtott terv bizonyult a legmeggyőzőbbnek.

Az Eiffel-torony környékének átépítése 2021 és 2023 között valósul meg. A helyszín a munkálatok közben is látogatható lesz, így szemtanúi lehetünk annak, ahogy a világ egyik legikonikusabb tere átalakul.

Forrás: Autodesk blog


Vegyen részt 2020. novemberi online előadás-sorozatunkon, ahol megismerheti az újgenerációs BIM 360 platformot, amely összekapcsolja a projektek érdekelt feleit és munkafolyamatait a projekt életciklusának minden szakaszában – a tervezéstől a kivitelezésen keresztül az üzemeltetésig, a helyszíni munkálatoktól az irodáig és vissza. A BIM 360 a projektmenedzsment eszközöket és az adatbázist gépi tanulási analitikával és betekintéssel párosítja, ezzel megszünteti mindazokat a bizonytalanságokat, amelyek az építési projekteket övezik, legyenek azok bármilyen volumenűek. Az eredmény a projektcsapatok közötti szorosabb együttműködés, a változtatások jobb átláthatósága, valamint nagyobb adatfolytonosság, ami végeredményben nagyobb nyereségességhez vezet.

2020. november 5., 10 óra
Az Autodesk újgenerációs BIM megoldásai (BIM 360 szoftvertípusok és alkalmazási lehetőségei)
Előadó: Maródi László
Regisztráció és további információ >>>

2020. november 12., 10 óra
BIM munkafolyamatok (Autodesk szoftverek a BIM szolgálatában
Előadó: Baji-Gál Ferenc
Regisztráció és további információ >>>

2020. november 19., 10 óra
Modern létesítmény-tervezés és BIM 360 (a Plant 3D rendszer és a BIM megoldások együttes használatának előnyei)
Előadó: Maródi László
Regisztráció és további információ >>>

2020. november 26., 10 óra
Revit – Munka közösen! (Hogyan dolgozhat együtt építész, szerkezettervező, épületgépész és villamos tervező?)
Előadó: Baji-Gál Ferenc
Regisztráció és további információ >>>


Az online előadásainkon megszerzett ismereteket használja fel munkájába! A folyamatos tanulás, képzés és a megszerzett tudás szinten tartása az első lépés a sikeres innováció felé.

Kapcsolattartó:

Baji-Gál Ferenc
BIM értékesítési és technikai
tanácsadó
+36 30 585 7045
ferenc.baji-gal@cads.hu