A legújabb sztárépítész, Kengo Kuma – sikerének titka az építészeti látványtervezés

A skóciai V&A Dundee múzeum Kengo Kuma egyik legismertebb épülete. A kép Ross Fraser McLean tulajdona.

Kengo Kuma már most is nagy név Japánban, azonban a nagy nyilvánosságot kapó tokiói olimpiai stadionja várhatóan a sztratoszférába repíti. Az eredeti (és nagy viták közepette elvetett) tervet az azóta elhunyt Zaha Hadid készítette; Kuma verziója egy természetes, fából készült csoda, amelyet a hagyományos japán formatervezés ihletett, és emellett reflektorfénybe állítja a természetet, a környezettudatosságot és a fenntarthatóságot.

Olimpiai Stadion. A kép Taisei Corporation, Azusa Sekkei Co., Ltd. and Kengo Kuma and Associates tulajdona.

A homlokzatot Japán 47 prefektúrájából származó fából készítették, és 47000 fát ültettek a stadion köré. Kuma „élő faként” tervezte az épületet, amely így illeszkedik azon törekvésébe, hogy az iparág „a lágyabb, melegebb és emberibb építészet” felé mozduljon el.

Az egyes projekteken dolgozó tervezőcsapatok mindegyikét a projektvezető, a tervezőgárda és egy számítógépes grafikus alkotja. A tervezők az Autodesk AutoCAD és a Revit segítségével készítik el az átfogó 3D modelleket, amelyeket aztán a tervezésnél és kivitelezésnél használnak fel. A számítógépes grafikus végzi el a látványtervezés minden lépését: a 3ds Maxszal rendereli és feldolgozza a terveket, hogy létrehozza a 3D adatokat a bevilágításhoz, többek között a Nap mozgásának szimulálásához a napok és évszakok során. „Mivel Mr. Kuma építészetét főleg a hálós minták és a lamellákra emlékeztető rácsmotívumok jellemzik, a látványtervezéskor nagy hangsúlyt fektetünk a fényjátékra” – mondta Kimio Suzuki, a tokiói iroda tervezőrészlegének vezetője.

Nézzünk bele munkásságába az alábbi projektjeinek a rövid bemutatásával

Sunny Hills cukrászda

A tokiói iroda tervezte a Sunny Hills ananászsüteményeket áruló cukrászdát Minami-Aoyamában, Tokió fényűző Omotesando bevásárlónegyedében. A szerkezetet egy drámai, fa rácsozat fedi – ez egy tipikus, dekoratív Kuma-elem, amely ugyanakkor fontos szerkezeti alátámasztást is biztosít az épületnek.

A Sunny Hills ananászsüteményeket áruló cukrászda Minami-Aoyamában, Tokióban nappali és éjjeli fényviszonyok között. A kép a Kengo Kuma and Associates tulajdona.

„A fából készült szerkezet az épület minden szintjén teherviselő, a homlokzat pedig külső pillérekként funkcionál – magyarázta Suzuki. – A szerkezetnek a függőleges erőkkel és az alakváltozásból eredő terhekkel szemben is elegendő támasztást kellett nyújtania. 3D számítógépes grafikával jelenítettük meg, hogyan nézne ki a faszerkezet különböző nézőpontokból, és szimuláltuk, hogy a Nap és egyéb fényforrások fénye hogyan lépne be az épületbe a szerkezeten keresztül.”

A grafikusok belsőépítészeti elemeket is kifejlesztettek, például a rácsszerkezet méretezését és szögeit, valamint a fakeret mintázatát. A tervezés végső fázisaiban több mint 20 mintával végeztek számítógépes szimulációt, hogy nappali és esti nézeteket hozzanak létre a nyitott és zárt épületről.

A Sunny Hills üzlet belseje. A kép Edward Caruso tulajdona.

Számítógépes grafika a legkisebb részletekhez

A tokiói iroda 2011-ben kezdte el tervezni a később az egyik legismertebb munkájukká váló V&A Dundee skóciai designmúzeumot. A vízparton álló épület egy új kulturális fókusz- és tájékozódási pont, amely a világ legjobb művészeti és designalkotásait állítja ki.

„Az építési telek szorosan a folyó mellett helyezkedik el, és a végső tervben a múzeum ferdén levágott konzolos tömege a folyó fölé nyúlik, ami egyedi, nyitott hangulatot kölcsönöz neki” – magyarázta Suzuki. Kuma a skót vidék festői sziklafalaiból merített ihletet a hasonlóan természetes, szabálytalan szépségű épület megtervezésére. A koncepció kivitelezéséhez a tervezők előregyártott betonrétegeket használtak, amelyeket különböző szögekben elrendezve próbálták visszaadni a sziklaszerű kinézetet; a homlokzat további finomítása pedig a természet dinamizmusát tükrözi.

A kép a Kengo Kuma and Associates tulajdona.
A kép a Kengo Kuma and Associates tulajdona.

Az előregyártott beton elhelyezését parametrikus tervezés használatával tesztelték és alakították ki. A tervezőcsapat modelljét ezután a 3ds Maxba importálták, hogy megoszthassák az előzetes rendereléseket és látványterveket. A csapat ekkor ellenőrizhette a külső elemek kinézetét, és visszajelzést adhatott a számítógépes grafikuscsapatnak, akik a 3ds Maxban gyorsan módosításokat végezhettek a terveken.

A csapat látványtervezés használatával fejlesztette ki a külső falakat alkotó rétegek különböző méretbeli és textúravariációit, valamint a bejáratok és nyílások méreteit. „Az ügyféllel folytatott megbeszéléseken részleges rendereléseket mutattunk be – mondta Suzuki. – Gondoskodtunk róla, hogy az ügyfél könnyen megérthesse, miért használunk előregyártott betont és fém támasztóelemeket a megvalósításhoz.”

A számítógépes grafikuscsapat ezenkívül számítógépes elemzéseket és látványterveket készít. „A számítógépes elemzéseket a Kuma úrral folytatott megbeszéléseken, az ügyfeleknek tartott bemutatókon, a pályázatokra beadott anyagokban, sajtóközleményekben és más módokon is felhasználjuk – mondta Suzuki. – A látványtervek ott is jól használhatók ahol a tervek és leírások kevésnek bizonyulnak. Az elemzések fontos szerepet játszanak az ötletek gördülékeny és hatékony tovább gondolásában és bemutatásában. Ezek létfontosságúak a projektek előrehaladásához.”

A múlt ismételt felújítása – az Ace Hotel Kyoto homlokzata

Az Ace Hotel Kyoto projektje egy történelmi épület újbóli felújítása: A 20. század eleji, Taisó-kori épület elsőként lett Kiotó város regisztrált kulturális értéke. Valaha ez az épület adott otthont Kiotó központi telefonközpontjának, majd egy felújítást követően a Shinpukan bevásárlóközpont kapott benne helyet. Most Kuma irányítása alatt ismét felújítják.

„Kuma úr elkészített pár előzetes vázlatot, amelyeket a tervezőcsapat kidolgozott, majd 3D-ben modellezett – mondta Suzuki. – A hotel felújításának irányát meghatározó vállalati megbeszélésen Kuma úr megjegyezte, hogy szeretne megpróbálkozni a hagyományos tetőcserepek használatával. Ebből indultunk ki tehát, és több mintázattervet is felvázoltunk az épülethez.”

Az Ace Hotel Kyoto homlokzata. A kép a Kengo Kuma and Associates tulajdona.

Végül a csapat egy lamellákon alapuló tervet adott be, amelyben tetőcserepek is szerepeltek. „A bejárat melletti alsó rész mintázatát egymást keresztező drótok alkotják, amelyekre önálló tetőcserepeket rögzítettünk, így olyan hatást keltenek, mintha lebegnének – magyarázta Suzuki. – A lamellákat úgy terveztük, hogy mindegyiknek a szöge szabadon változtatható legyen.” A vendégszintek kialakítását a tetőcserepek és a gipsz rétegzése jellemzi, amelyben a rétegek révén láthatóvá válik a cserepek keresztmetszete. Kuma értelmezésében a terv „összeköti a történelmet, az építészetet és az embereket a mindannyiukban közös vággyal.”

A tervezőcsapat átküldte az előzetes 3D adatokat a számítógépes grafikusnak, aki anyagok és megvilágítás alkalmazásával egészítette ki az előtervet a rendereléshez. Légifelvételek háttérként való felhasználásával alig egy nap alatt elkészíthető a környező épületekhez illeszkedő látványterv.

Suzuki elmondása szerint a tervezőcsapat és a számítógépes grafikuscsapat közötti szoros együttműködés gyors eredményeket hoz: „Nagyszámú 3D elemzést készítünk nem csak az előzetes külső látványtervekhez, hanem a teljes projekt során. Az épületet a belső udvar szemszögéből ábrázoló jelenetek, illetve nappali és éjjeli nézetek is bekerültek a hotel tanulmány anyagaiba.”

A számítógépes grafikai elemzések még a kivitelezés során is hasznosnak bizonyulnak. A csapat az alvállalkozókkal megosztott terveknél is felhasználja őket, hogy referenciaként mutathassa be az elkészült épület képeit. A számítógépes grafika olyan nézetek elkészítését is lehetővé teszi a csapat számára, amelyek a való életben megközelíthetetlen helyekről vagy lehetetlen szögekből készülnek. Kuma tehetséges csapata számára a számítógépes grafika lendíti előre a tervezési folyamatot egészen addig, amíg az épület – a kezdeti vízió – el nem készül.

Forrás: Autodesk


Amennyiben szakmai ismereteit bővítené és elsőként szeretne hozzáférni a legfrissebb újdonságokról szóló hírekhez vagy cikkekhez, elég egyetlen lépés. Legyen tagja Facebook közösségünknek vagy iratkozzon fel Hírlevelünkre!

Kapcsolattartó:

Sebők Róbert
CAD üzletág igazgató