Vasútvonal bővítés VR, GIS és BIM használatával

Kép: Ramboll

A Bane NOR cég legújabb projektje, vagyis a Hensetting–Østfoldbanen vasútvonal bővítése szélsebes tempóban zajlik a VR, a GIS és a BIM digitális megoldások használata miatt, és ezzel együtt folyamatosan nyeri el a környéken lakók támogatását.

Mantas Smidtas, a Ramboll nevű globális mérnöki, tervezési megoldásokkal és tanácsadással foglalkozó vállalat technológiai vezetője a karrierje során megtanult néhány fontos leckét arról, hogyan csökkenthető az érintett lakosság aggodalmai a vasúti projektek fejlesztése során, például a norvég állami vasút kormányhivatala (Bane NOR) Hensetting–Østfoldbanen bővítési projektje kapcsán.

Az egyik közösségi találkozón egy lakó amiatt aggódott, hogy az otthona közel van ahhoz a helyhez, ahová a tájépítészek egy nagy zajvédő falat építettek. A kétdimenziós térképen a fal hatalmasnak tűnt. „Igazából egy hegynek – mondta Smidtas. – Ezután virtuálisvalóság- (VR-) szemüveget adtunk a lakóra, így láthatta, hogy a fal a fáktól nem is látszik.” Kezdeti kétkedése ellenére eloszlott a lakó aggodalma, amikor VR-szemüveggel látta a falat.

Az 1945-ben, Dániában alapított Ramboll számos újító, digitális megoldást használ a városi vasúttervezési projektek kihívásainak leküzdéséhez – azon túl, hogy lebilincselő VR – és kiterjesztett-valóság (AR) – élmények segítségével bevonják a nyilvánosságot, a tervezés felgyorsítására térinformatikai (GIS) rendszereket is használnak.

A ramboll digitális vasúttervezési találkozót szervezett a helyi lakosokkal
A közösségi találkozó keretében a lakosok a VR segítségével járhatják be az új vasútvonalat. Kép: Ramboll

A VR hatékony eszköznek bizonyult a civilek bevonásához: „Előzetes terveket viszünk a közösségi találkozókra – teszi hozzá Smidtas. – Egy fali képernyőn látható a modell, és rendelkezésre állnak VR-szemüvegek a több perspektívából való vizsgálathoz, bejáráshoz.

A GIS pontos áttekintést ad az infrastruktúrával, kivitelezéssel, víz- és talajállapotokkal, valamint a növényzettel kapcsolatos adatok tekintetében, ami lehetővé teszi a valós környezetben végzett tervezést. A Ramboll számára ezen adatok digitális térképhez csatolása segítséget nyújt az adatokban rejlő földrajzi összefüggések átláthatóságára, ami jobb eredményekhez vezet és elősegíti az információk megosztását.

A Ramboll az Esri (Environmental Systems Research Institute) ArcGIS Online platformját használja a 35 országban megtalálható irodáiban. Az alkalmazottak bármely régióból lekérhetik a GIS-adatokat, hogy 20 cm-es pontosságú, részletes, többrétegű térképeket hozhassanak létre.

A GIS-adatrétegek BIM (épületinformáció-modellezés) használatával történő intelligens modellekhez való hozzáadásával a Ramboll le tudja szűkíteni a tervezési projektek (például a Bane NOR vasúti projektjének) hibahatárait – ami jóval kisebb kockázatot eredményez. (A cég az Autodesk Connector for ArcGIS szolgáltatással kapcsolja össze a GIS-adatokat a digitális tervadatokkal.)


A GIS-eszközök valamennyi projektszakasz esetében hatékonyabbá teszik a kommunikációt, és segítenek a projektcsapatoknak optimális megoldást kialakítani olyan problémákra, mint például a városi terjeszkedés és a környezeti beavatkozások.

A Hensetting–Østfoldbanen projekt helyszínének 3D térképén 35 000 fa adatai is szerepeltek, ami kritikus témának bizonyult a lakosokkal folytatott találkozókon. A fák osztályozásával, magasságával, sugarával, sűrűségével és házakhoz való közelségével kapcsolatos információk segítségével hatékony zajvédő falakat lehetett tervezni a vasútvonal mentén, a természetes élettér háborítása nélkül.

A 2,2 km vasútvonalat és két vasúti lerakatot magában foglaló Hensetting–Østfoldbanen projekt tervezéséhez a Ramboll általa forradalminak nevezett megközelítést alkalmazott: Négy rendszerösszetevő – felsővezeték, vasút, jelzőberendezések és zajvédő falak – az automatizálásra és a rendelkezésre álló adatokra fokozottan figyelve lett integrálva.


JOBB ÜZLETI EREDMÉNYEK A BIM BEVEZETÉSÉVEL

Töltse le magyar nyelvű kiadványunkat és ismerje meg a sikeres BIM bevezetésének módját! Projektindítás előtt keresse szakértő kollégáinkat, akik több éves szakmai háttérrel segítséget nyújtanak ebben!


Még hatékonyabb vasúttervezés

A vasúti projekt összetettségét a nagyobb városok és azok környékének (ahol a norvégok több mint 80%-a él) nagy népsűrűsége adja. A 0,5–1%-os folyamatos népességnövekedés minden évben újabb 50 000 személyt jelent. Az utasok és teheráruk számára kialakított biztonságos, precíz rendszerrel a Bane NOR célja, hogy adott költségvetésből a lehető leghosszabb vasútvonalat lehessen létrehozni.

Digitális vasúttervezés – ramboll hangelemzés Egy tervezői layer ami hangelemzéseket mutat. Kép: Ramboll.

A Ramboll a következő négy nagyobb szegmensre osztotta a projektet, amelyek mindegyike kapcsolódik egymáshoz: parametrikustartalom-létrehozás, a modellezés automatizálása, a tervzsűri és megosztás, és adatvizualizáció az Autodesk Dynamo Studio, az Inventor, a Revit, az InfraWorks, a BIM 360 Docs, a Forge és a Civil 3D használatával.

A csapat szigorú időkorlátok között dolgozott, így a projekt kezdeti lépéseket a későbbi fázisokkal párhuzamosan tervezte meg. Kihívást jelentett, hogy elég olyan tehetséges szakembereket találjanak a különböző területek (felsővezeték, vasút, közút, híd és jelzőberendezések) esetében, akik gyorsan képesek a hatékonyabb munkafolyamatok és eszközök használatát elsajátítani.

Az adatgyűjtés és a vizualizáció rendkívüli módon javította a tervezés hatékonyságát, és végső soron az ügyfélélményt is. Az intuitív és interaktív műszerfalon a csapatok modellvizualizációk segítségével értékelhették ki az előrehaladást, elemezhették a terveket és kaphattak környezetfüggő visszajelzést.

A kommunikáció javítása adataggregációval

A Ramboll tervezési környezete rengeteg különböző forrásból gyűjt adatokat. A csapatok lebilincselő interaktív vizualizációkat hoztak létre a Unity szoftverrel, majd RealVideo (RVX) videostreamelési és Filmbox (FBX) fájlformátumokba exportálták az adatokat, hogy segítséget nyújtsanak az ügyfeleknek a tervezési lehetőségek vizuális áttekintésében.

Az integrált VR-eszközt használjuk, de a Unityvel RVX formátumba is exportálunk adatokat a VR-modellek létrehozásához és az ügyfelek számára nyílt forráskódú formátumban való rendelkezésre álláshoz” – fejtette ki Smidtas.

E folyamat révén lehetővé vált az együttműködés a parametrikustartalom-létrehozó alkalmazásokkal, például az InfraWorksszel.

Az általunk kifejlesztett megoldással képesek vagyunk összegyűjteni a Revit, Dynamo Studio és Civil 3D adatokat, és ezeket az adatokat az InfraWorkshöz hozzáadni, az összes metaadattal együtt – tette hozzá Smidtas. – Így kommunikálunk az ügyfelekkel. Amikor a megoldásunk tervezési/áttekintési eszközzé vált, kifejlesztettünk egy API-t, hogy a BIM 360-ba menthessük az adatokat, ahonnan azok közvetlenül megnyithatók a Forge-ban.

A Microsoft PowerBI által szolgáltatott interaktív műszerfal olyan metrikákat jelenített meg, amelyek segítséget nyújtottak a csapat számára az előrehaladás kiértékelésében, a fő teljesítménymutatók elemzésében és a környezetfüggő visszajelzések beszerzésében.

Ez a tervezési/áttekintési eszköz megvalósíthatósági megoldás volt számunkra – mondta Smidtas. – Sokkal gyorsabban lehet döntést hozni, ha több adat áll rendelkezésre egy helyen. Ha több információra tehetek szert, úgy fogok tenni – különösen, ha szabad hozzáféréssel rendelkezem hozzájuk, és a segítségükkel további hibákat kerülhetek el. Erről szól ez az egész.”

A munkafolyamatok automatizálásával lerövidíthető a tervezési idő

A Ramboll skálázható munkafolyamatokat tervezett, ahogy a projektek ötről akár 12 vagy még több szakágra is kiterjedtek. Kiindulási alapként parametrikus tervmodellezést használva a projektcsapatok az összes munkafolyamatot egyetlen digitális platformon integrálhatják, amely számos manuális feladat automatizálására képes.

Az automatizálás növeli a termelékenységet, de a megbízható eredményekhez jó minőségű tartalmakra is szükség van. A vasúti projekt Revit-könyvtára három részletességi szinttel rendelkezett: alacsony, közepes és magas. A csapattagok kiválaszthatták a számukra szükséges részletességet.

Digitális vasúttervezés ramboll kiterjesztett valóság használatával
Az AR rávetíti és életre kelti a 3D nyomtatással előállított vasútmodellt. Kép: Ramboll.

Az elektromos vasút vezetékeinek tervezésért felelős, felsővezetékes csapat példát mutatott a gyorsabb, automatizált munkafolyamatok tekintetében. A felsővezeték-oszlopok manuális elhelyezésének fájdalmasan lassú folyamata egyetlen kattintásra egyszerűsödött; a csapat elmondása szerint a Revit-könyvtárral 2,2-szer gyorsabban dolgoztak, amivel 440 tervezéssel töltött órát takarítottak meg.

Most, hogy van egy nagyszerű könyvtárunk a Revitben, akár hétszer gyorsabban tudunk felsővezetékeket létrehozni” – állapította meg Smidtas.

Az automatizálással idő takarítható meg, de Smidtas szerint a kommunikáció a kulcsa a hatékonyabb tervezés, a jobb tervek és a megfelelőbb eredmények elérésének. Ez nem csupán az emberek közötti kommunikációt jelenti. „Ez jobb kommunikációt jelent a Ramboll és az ügyfelek között, a Ramboll és a szoftverfejlesztők között, valamint az egyes szoftvertermékek között is.”

A Hensetting–Østfoldbanen projekt esetében a kommunikáció segített a tervezési folyamat optimalizálásában és hatékonyabbá tételében, miközben az ügyfeleket is probléma nélkül bevonta a munkafolyamatba. „Ebben a projektben nem időmegtakarításról beszélünk – jelentette ki Smidtas. – Azt állítjuk, hogy jobb minőséget tudunk nyújtani ugyanannyi idő alatt.”

Forrás: Autodesk blog


Olyan korban élünk, ahol a tervezők, az építőmérnökök, a kivitelezők és az üzemeltetők egyre szorosabb kapcsolatban állnak egymással. A BIM megoldások segítik a csapatokat az együttműködésben és a kívánt projekteredmények elérésében – a tervezési, a kivitelezési és az üzemeltetési szakaszban egyaránt.

Használja ki Ön is és tervezői csapata is az újabb és újabb tervezési technológiák előnyeit, amelyek új szintre emelik tervezési hatékonyságukat! Keresse kollégáinkat egy személyes konzultációra, hogy az iparágban jártas szakértőink támogatást nyújtsanak Önnek.

Amennyiben szakmai ismereteit bővítené és elsőként szeretne hozzáférni a legfrissebb újdonságokról szóló hírekhez vagy cikkekhez, elég egyetlen lépés. Legyen tagja Facebook közösségünknek vagy iratkozzon fel Hírlevelünkre!

Kapcsolattartók:

Baji-Gál Ferenc
BIM értékesítési és technikai
tanácsadó
+36 30 585 7045
ferenc.baji-gal@cads.hu
Maródi László
Értékesítési és technikai
tanácsadó
+36 30 343 8113
laszlo.marodi@cads.hu