Vasútvonal tervezése árvízveszélyes terepen

Norvégia híres természeti szépségeiről: a fjordokról, tavakról, hegyekről és vízesésekről.  Ám ugyanaz a táj, amelynek a hírnevét köszönheti az ország, igazi kihívásokat is jelent, amikor az infrastruktúráról van szó.

Kihívások a vasútvonal tervezése során

 A Rambøll Sweco ANS is szembesült ezzel, amikor a norvég vasúti infrastruktúráért felelős vezetéstől megbízást kaptak, hogy vegyenek részt a Sørli és Brummunddal közötti 75 km-es vasútvonal építési projektjében.  Az épületinformáció-modellezés (BIM) révén a JBV által vezetett projektcsapatnak sikerült legyőznie a terep kihívásait, és megszereznie a több mint 100 érintett jóváhagyását.

Az új InterCity-vonal dovrebaneni szakaszánál a kihívások listája hosszúra nyúlt. Néhány szakaszon a Rambøll Sweco ANS-nek teljesen új pályát kellett terveznie, más részeken pedig az új pálya találkozott a régivel. A vasútvonalnak a közutakkal is együtt kellett élnie: néhol a főutak mentek át a sínek fölött, máshol fordítva.

Kivételes szépségű táj – kivételes kihívás

A vasútvonal tervezése során a legnagyobb kihívást azonban maga a táj jelentette. A vasúti nyomterv jelentős természeti és kulturális értéket képviselő tájakon is áthaladt, többek között egy fontos természetvédelmi területen, amely a vizes élőhelyekre vonatkozó nemzetközi ramsari egyezmény védelme alá tartozik. A BIM lehetővé tette, hogy korán beazonosítsák ezeket a területeket, és ennek megfelelően tervezzenek.

Vasútvonal tervezése árvízveszélyes terepen
Árvíz veszélyes terep

Emellett külön nehézséget jelentett, hogy a Sørli-Brummunddal vonal némely szakasza a Mjøsa-tó közelében fut, ezért ártérelemzésre is szükség volt. A BIM lehetővé tette az elmúlt 200 év áradási eseményeinek szimulációját, így felmérhették a nyomtervre és az állomásokra gyakorlott hatásokat. Ez a szimuláció segített úgy meghatározni Hamar város állomásának szintmagasságát, hogy ezzel korlátozzák a vasút lezárásának időtartamát, vagy akár teljesen el is kerülhessék a vasút lezárását áradások idején.

Vasútvonal tervezése árvízveszélyes terepen
Környezeti hatások

Az InterCity vasútvonal tervezése közben a helyi lakosok igényeit is figyelembe kellett venni – ez fontos szerepet játszik a JBV munkájában. A Rambøll Sweco ANS-nek már a kezdetektől ügyelnie kellett a történelmi jelentőségű elemek megőrzésére, és a helyi szervezetek segítségével a minimálisra csökkentette a környezeti hatásokat. A külső kommunikáció kulcsfontosságú volt, hiszen a projekt iránt élénken érdeklődött mind a média, mind a helyi közösség. Egyrészt a nyilvánosság, másrészt a hivatalok beleegyezésére is szükség volt.

Vasútvonal tervezése árvízveszélyes terepen

Mindez olyan rendszert igényelt, amely hatalmas mennyiségű különböző adat összegzésére képes, és olyan formában tudja ezeket bemutatni, amit könnyű áttekinteni és megérteni. A változásoknak az összes érintett fél számára érthetőnek kellett lennie, a helyi lakosságtól egészen a leggyakorlottabb mérnök szakemberekig.

Feszes ütemezés, nagyszámú résztvevővel

A szoros határidő miatt pedig az összes érintett beleegyezését rekordidő alatt kellett elnyerni. Összesen 120 tervező és jóváhagyó szerepelt a BIM folyamatban, akik a projekt teljes folyamata során terveztek, javaslatokat tettek, szimulációkat készítettek, megosztották az adatokat, és megjegyzésekkel látták el a terveket.

Összességében az új InterCity-vonal rövidebb utazási időt, kétszeres kapacitást és nagyobb teherforgalmat jelent, így utasok ezrei számára jelent előnyös változást, miközben a gazdaságot is fellendíti. A Sørli-Brummunddal projekt több mint 300 résztvevője számára a BIM jelentős előnyökkel járt. „ A BIM mint tervezési eszköz szinte minden területen jobb folyamatot eredményezett. ” – mondja Kristin Lysebo, az InterCity projekt BIM-vezetője. – A BIM használatával sikerült csökkentenünk a projekt káros környezeti hatásait, optimalizálni a több szakágra kiterjedő tervet, és demokratikussá, átláthatóbbá tenni a folyamatot.”

Forrás: Autodesk

Képek a Rambøll Sweco ANS cég tulajdona.

Ismerje meg az Autodesk-megoldások vasúttervezési képességeit!


Vegyen részt 2020. novemberi online előadás-sorozatunkon, ahol megismerheti az újgenerációs BIM 360 platformot, amely összekapcsolja a projektek érdekelt feleit és munkafolyamatait a projekt életciklusának minden szakaszában – a tervezéstől a kivitelezésen keresztül az üzemeltetésig, a helyszíni munkálatoktól az irodáig és vissza. A BIM 360 a projektmenedzsment eszközöket és az adatbázist gépi tanulási analitikával és betekintéssel párosítja, ezzel megszünteti mindazokat a bizonytalanságokat, amelyek az építési projekteket övezik, legyenek azok bármilyen volumenűek. Az eredmény a projektcsapatok közötti szorosabb együttműködés, a változtatások jobb átláthatósága, valamint nagyobb adatfolytonosság, ami végeredményben nagyobb nyereségességhez vezet.

2020. november 5., 10 óra
Az Autodesk újgenerációs BIM megoldásai (BIM 360 szoftvertípusok és alkalmazási lehetőségei)
Előadó: Maródi László
Regisztráció és további információ >>>

2020. november 12., 10 óra
BIM munkafolyamatok (Autodesk szoftverek a BIM szolgálatában
Előadó: Baji-Gál Ferenc
Regisztráció és további információ >>>

2020. november 19., 10 óra
Modern létesítmény-tervezés és BIM 360 (a Plant 3D rendszer és a BIM megoldások együttes használatának előnyei)
Előadó: Maródi László
Regisztráció és további információ >>>

2020. november 26., 10 óra
Revit – Munka közösen! (Hogyan dolgozhat együtt építész, szerkezettervező, épületgépész és villamos tervező?)
Előadó: Baji-Gál Ferenc
Regisztráció és további információ >>>


Az online előadásainkon megszerzett ismereteket használja fel munkájába! A folyamatos tanulás, képzés és a megszerzett tudás szinten tartása az első lépés a sikeres innováció felé.

Kapcsolattartó:

Baji-Gál Ferenc
BIM értékesítési és technikai
tanácsadó
+36 30 585 7045
ferenc.baji-gal@cads.hu