A tervezési feladatok végrehajtásához számos forrásból különböző adatokat kell beszerezni, amiket a legtöbb esetben nem lehet közvetlenül felhasználni, ehhez általában valamilyen konvertálás szükséges. A legáltalánosabb példa erre a papíralapú adatszolgáltatások vektorizálása.
A végeredmény egy részét jelentő rajzi elemek elkészítésére számos megoldás érhető el, ám ennek ellenére, ezek a legtöbb esetben egyszerű síkrajzok, amelyek nem tartalmaznak hasznos pluszinformációkat. Ezek olyan adatok, amiket különböző elemzésekre, döntéstámogatásra, a különböző szakágak közötti gördülékenyebb adatszolgáltatásra, a kivitelezési munka támogatására, vagy az üzemeltetésnél lehetne használni. Nem elhanyagolandó a projekt bemutatását és eladhatóságát támogató látványtervek és különböző videók készítése sem, ami például egy lakossági fórum esetén sokkal többet jelenthet a laikusok számára, mint az egyes tervlapok mutogatása.
Az Autodesk építőipari gyűjteménye a hagyományos AutoCAD-en túl – amit az építőipari szereplők hagyományosan kétdimenziós tervező eszközként használnak – egyaránt megtalálhatók az építészek, a szerkezettervezők, az épületgépészek és a infrastruktúra tervezők munkáját támogató háromdimenziós, a BIM munkafolyamatokat segítő eszközök. Ezek megfelelő használatával a tervezés folyamán olyan adatbázisok hozhatók létre, melyek kitűnő alapjai lehetnek egy Infrastruktúra BIM rendszernek.
A Varinex-CADStudio Kft. (korábban VARINEX Zrt.). a Közlekedésfejlesztés Mérnöki Iroda Kft-vel együttműködve, 2016-ban elkészítette a tervező, Polányi Péter által kétdimenzióban megálmodott székesfehérvári Fő utca – Zichy liget összekapcsolásának háromdimenziós modelljét.
A projekt rövid bemutatás a tervező által:
„Székesfehérváron már régóta felvetődött annak a gondolata, hogy a Fő utcáról közvetlenül lehessen átsétálni a Zichy ligetre.
Felvetődött már az egyszerű zebra felfestése, vagy a Mátyás kir. körút zsákutcásítása, vagy a Bíróság előtti csomópont és csatlakozó útja föld alá süllyesztése, de mindegyik komoly akadályokba ütközik.
Ennek ismeretében vethető fel, hogy talán megoldást jelenthetne, ha a Mátyás király körút szintjét nem 6 méterre, hanem csak 3 méterre süllyesztenénk le, és a Fő utca Zichy liget összeköttetést pedig egy enyhe emelkedőjű 3 méterre felemelkedő felüljáró-sétánnyal oldanánk meg.”
A fenti képen a meglévő állapot és a tervező által elképzelt átalakítás látható. Az alsó képen az Autodesk Infraworks 360-ban felépített modell látható, ahol fontos, hogy a látványtervet nem kellett teljesen külön készíteni, mert a tervezési folyamat során felépített modell alkalmas volt a látványterv létrehozására is.
Az Autodesk Infraworks 360 megadta a lehetőséget, hogy különböző téradatbázisok importálásával gyorsabban és hatékonyabban dolgozzon a tervezőcsapat. Ennél a projektnél ilyen adatbázisok közvetlenül nem álltak rendelkezésre, ám a Modell Builder segítségével a Microsoft bing térképe az OpenStreet Map adatbázisából a tervezési terület alapmodellje néhány perc alatt előállt.
A modellépítés során alapvetően az útpálya süllyesztését, a körforgalom kialakítását és a sematikus felüljáró megjelenítését kellett megoldani. Az első kettő az Autodesk Infraworks 360 alkalmazáson belül könnyedén megoldható volt, míg a gyalogos felüljáró sematikus háromdimenziós modellje az Autodesk Revit alkalmazással készült el.
Ez a felüljáró natív módon közvetlenül az .rvt fájlból, vagy egy köztes .fbx állományon keresztül illeszthető be az Autodesk Infraworks 360 modellbe.
Az első verzió megtekintése után a tervező jelezte, hogy csökkenteni kellene a felüljáró magasságát. Ezt a módosítást az Autodesk Revitben a megfelelő szintek módosításával könnyedén végre lehetett hajtani, majd mentés után az Autodesk Infraworks 360 modellben meg is jelent a módosítás.
Hogyan lehet az elkészült modellt tovább használni?
A felüljáró esetében az Autodesk Revit alkalmazásban kellet elkészíteni a pontos, kivitelezésre alkalmas modellt és szükséges rajzokat. Az út és a körforgalom esetében az Autodesk Infraworks 360 nem volt alkalmas arra, hogy kiviteli terv szintű modell készüljön, illetve a szükséges rajzi részeket sem lehetett előállítani. A létrehozott modellel tovább lehetett dolgozni az AutoCAD Civil 3D alkalmazásban, ugyanis az egyes elemek (felületek, nyomvonalak és a tervezett hossz-szelvények, körforgalmak- és csomópontok nyomtervei, csatornahálózatok, vízgyűjtő területek, hidak) a felépített sqlite adatbázisból importálhatók voltak.
Az Autodesk Infraworks 360-ban létrehozott tervezett elemek nem vesztek el, importálás után AutoCAD Civil 3D objektumokként tovább használhatók a kívánt részletességű kiviteli terv elkészítéséhez. A tervezés végeztével az elkészült tervezett felületek visszatölthetők az Autodesk Infraworks 360 modellbe és előállítható a látványterv. Ezekkel az eszközökkel biztosítható az infrastruktúra BIM munkafolyamat egyes állomásai közötti hatékony kapcsolat.
Az Autodesk Infraworks 360-ban készült modell bármely fázisában a felhőn keresztül a kívánt részek megoszthatók, így a megbízó, vagy bármely csoport számára egy internetes böngészőn keresztül megismerhetővé és kommentálhatóvá tehető.
Jelen esetben, hagyományos értelemben vett síkrajz nem készült, szükség esetén azok a modellből, mint például a hossz- és keresztszelvények származtathatók. Természetesen a végleges helyszínrajzhoz szükséges számos felirat-, sraffozás-, méret elhelyezése, ám helyes felhasználás esetén, ezeknek csak csekély száma keletkezetta hagyományos AutoCAD parancsok segítségével.
A projektet bemutató videó egy rövid technikai betekintéssel itt található.
Az Autodesk építőipari gyűjteményének használatával a hagyományos adatszolgáltatásból származó hibák minimalizálhatók, a hatékonyság radikálisan növelhető, a végeredmény minősége és adatértéke messze felülmúlja a hagyományos módon készült, kizárólag síkrajzokból álló dokumentációkét.
Kiss Károly
rendszermérnök, építőmérnöki alkalmazások
Amennyiben szakmai ismereteit bővítené és elsőként szeretne hozzáférni a legfrissebb újdonságokról szóló hírekhez vagy cikkekhez, elég egyetlen lépés. Legyen tagja Facebook közösségünknek vagy iratkozzon fel Hírlevelünkre.