A Wagemaker a Civil 3D-re és a Revitre támaszkodva épített meg egy felüljárót, amire mindössze négy napja volt.
Amikor hozzáláttak egy új vasúti felüljáró tervezéséhez Feanwâldenben, a hollandiai Frízföld egyik városában, a Wagemaker építőmérnöki cégnek számos akadályt kellett áthidalnia: a digitális és az analóg világ közöttit, valamint az időzítés kérdését.
Egyik első nagy projektjük során – amelyben BIM módszereket használtak még 2013-ban – a Wagemaker a Civil 3D és a Revit programokat próbálta ki, hogy megtalálja a megoldást az ipari infrastruktúra egyik általános problémájára: meg kellett felelni a BIM-re irányuló növekvő igényeknek, mindezt úgy, hogy csak térképek, PDF-ek és koordináták álltak rendelkezésre.
„A javasolt vasúti felüljáró alatt futó autóút terve már elkészült, de nem volt róla sok információnk. – mondta Mark Wullink, a Wagemaker BIM-mérnöke. – Az önkormányzattól csupán általános adatokat és koordinátákat kaptunk. Digitális információval viszont alig rendelkeztünk.”
„Ilyen kevés kiindulási adattal nem tudtunk nekilátni a tervezésnek, így magunknak kellett minden szükséges adatot kibányászni – folytatja. – Elkészítettem a helyszínt Civil 3D-ben, ez volt a referencia a Revit-modellhez. Onnan a szerkezetet már könnyen el tudtam helyezni.”
Ám nem ez volt az egyetlen kihívás: az időzítés kritikus fontosságú volt, mivel csak egyetlen hosszú hétvége állt rendelkezésre a tényleges kivitelezésre. Mivel a vasúti sínek már ott voltak, ki kellett találniuk valamit, hogy elhelyezhessék a felüljárót – valamit, ami csak minimálisan befolyásolja a vasút menetrendjét és szolgáltatását. Amint elkészült a felüljáró, folytatódhatott alatta az autóút építése.
„Lényegében a teljes felüljáró a vasútvonal mellett épült fel néhány hónap alatt – mondja Wullink. – A telepítés viszont ennél sokkal gyorsabb volt. Az alvállalkozó mindössze négy nap alatt eltávolította a vasútvonal szakaszt, kiásta, behelyezte a felüljárót, majd újraépítette a vasúti síneket. A Civil 3D és a Revit használatával egyeztetni tudtunk az alvállalkozóval és minden féllel arról, hogyan is működne a projekt, és annak minden fázisát meg tudtuk jeleníteni vizuálisan.”
Ebből a 30 másodperces videóból megtudhatja, hogyan tudta a Wagemaker betartani a határidőket.
A látványtervnek hatalmas része volt a Feanwâlden projekt sikerében. A Wagemaker már korábban elindult a BIM útján. Mivel az egyik első próbaprojektjük ekkora sikert hozott, beemelték ezt a technológiát a folyamatukba, és most már minden projektjük elhagyhatatlan része. Az építőmérnöki munkáiról híres Wagemaker Civil 3D és Revit előfizetéseire támaszkodik a mérnöki munkái során.
Wullink ezenkívül megjegyzi a Civil 3D és a nyílt adatok fontosságát, amelyeket könnyen be tudnak építeni a projektekbe, de az előnyök között a legfontosabb mégis az együttműködés és a kommunikáció.
„Mivel sok cég használ Civil 3D-t terepmodellezésre és egyéb feladatokra az útépítési projektek során, szeretnénk könnyen kapcsolódni hozzájuk és kommunikálni velük – mondja Wullink. – Ha megkapjuk a Civil 3D-fájlokat, könnyen beépíthetjük azokat a Revit-modelljeinkbe, így semmilyen problémával nem szembesülünk.”
Ezenkívül van még egy hangsúlyos indok, amiért a Civil 3D és a BIM programokkal dolgoznak: a Wagemaker hisz benne, és az ügyfeleknek is hihetetlenül előnyös.
„Amikor a Feanwâlden-projekten dolgoztunk, az önkormányzat 3D-t szeretett volna – mondja Wullink. – Alapvetően 3D képeket akartak látni a felüljáróról. Ezért úgy gondoltuk, minek vesződjünk a 2D képek elkészítésével? Miért ne készítsünk 3D nézetet méretekkel? Most már csak 3D-t készítünk, és pontosan ez az, amit az ügyfelek várnak tőlünk. Tisztább, kevésbé hibával, és segít abban, hogy jobban végezzük a munkánkat.”
forrás: Autodesk
A képek Wagemaker, Fryslân tartomány, a Prorail és Max Bögl tulajdonai.
Amennyiben szakmai ismereteit bővítené és elsőként szeretne hozzáférni a legfrissebb újdonságokról szóló hírekhez vagy cikkekhez, elég egyetlen lépés. Legyen tagja Facebook közösségünknek vagy iratkozzon fel Hírlevelünkre!