3D modellek, drónok és IoT technológiák a Japán alagútépítők szolgálatában
Japán, a szigetek országa különösen nagy mértékben ki van téve a szökőárak pusztításának. Mivel az ország sok területét csak egyetlen út köti össze egymással, katasztrófák esetén nagy a külvilágtól való elzáródás kockázata. A közlekedési hálózat nemrég egy új autópályával bővült, ennek a részeként épült meg a 2380 méter hosszú Mikusa alagút.
Az Obayashi Corporation és az ITOCHU Techno-Solutions Corporation bevezette a BIM használatát. Azáltal, hogy az attribútumokat a BIM-ben és Excelben is kezelik, egy olyan eszközt hoztak létre, amely megkönnyíti az attribútumok hozzáadását és törlését, valamint az adatok eltárolását jövőbeni karbantartási célokra. A rendszer bevezetésével megvalósították az alagútfúrás, a geológia, a rétegek és a képelemzések NÖT (új osztrák alagút-építési módszer) által alkalmazott szimultán látványtervezését is.
„Ez az első olyan japán projekt, amelyben 3D modelleket és attribútumkezelést alkalmaztunk kivitelezésfelügyeleti célokra. Az adatok és a BIM használata hihetetlen hatással volt a projektre.” – Shinya Sugiura, építőmérnöki osztály osztályvezetői hivatala, információtervezési csoportvezető, Obayashi Corporation
Feltörekvő technológiák
A dolgok internete (IoT) nyújtotta előnyöket kiaknázva a csapat automatikusan hozta létre a modellt az alagút fúrása során IoT-szenzorok használatával mért elmozdulási adatok és egyéb információk alapján. Mivel az alagút környezete eltért a tervezés során alkalmazott topográfiától, pilóta nélküli légijárművek (UAV) használatával rögzítettek valós idejű adatokat a terep 3D modelljére vonatkozóan. Egy 20 cm átmérőjű robot segítségével tárták fel és gyűjtötték a földtani információkat és viszonyokat, amelyekből még az ásás előtt képet kaphattak a valós helyzetről, amelyet azután összevethettek a tervezési szakaszban feltételezett földtani viszonyokkal.
Kevesebb értekezlet
A BIM használatával a csapat könnyen oszthatta meg az adatokat és attribútumokat a kivitelezés során az építési helyszín és a központi iroda között. Ezzel az új együttműködési módszerrel lecsökkenthették az értekezletekre és döntéshozatalra fordított időt. A dokumentumok, fényképek, videók, 3D objektumok, valamint az attribútumok kezelése mind a BIM rendszerben történt. Még az érintettekkel lefolytatott értekezletek során is 25 százalékkal csökkent a hagyományos értekezletekre és döntéshozatalra fordított idő. Mivel a projekt során végig a minél hatékonyabb értekezleteket részesítették előnyben, a ráfordított idő összesen a szokásos időigény 37 százalékára csökkent. Összességében a kivitelezésfelügyelet hatékonysága 35 százalékkal nőtt.
A kivitelezés utáni előnyök
Miután a projekt befejeződött, és az utat és alagutat átadták a forgalomnak, a kivitelezés során keletkezett BIM-modelleket utólag fel lehetett használni a vizsgálatok során, és a hagyományos rajzokkal szemben így 50 százalékkal lerövidült a jóváhagyáshoz szükséges idő. E projekt eredményei alapján a BIM japán infrastruktúraprojektekben való gyorsabb bevezetése érdekében a 2016-os pénzügyi évben a japán föld-, infrastruktúra- és közlekedésügyi és idegenforgalmi minisztérium (MLIT) kialakította az infrastruktúrafejlesztési BIM módszerek bevezetésének irányelveit, amelyekben egy egész fejezetet szentelt az alagútprojektnek.
Forrás: Autodesk blog
A felhasznált képek az Obayashi Corporation tulajdona.
Amennyiben szakmai ismereteit bővítené és elsőként szeretne hozzáférni a legfrissebb újdonságokról szóló hírekhez vagy cikkekhez, elég egyetlen lépés. Legyen tagja Facebook közösségünknek vagy iratkozzon fel Hírlevelünkre!